Monday, October 17, 2011

Pengalaman mengandung & bersalin Siti Aisyah...

Salam...





Ari tu aku ada citer my first experience baby..Muhammad Amar. Sekarang Amar dah besar. Bulan ni genaplah Amar 2 tahun 8 bulan.. Masa Amar 1 tahun 6 bulan, Alhamdulillah rezki aku pragnent buat kali ke 2. Masa ni aku nak sangat baby girl. Yelah kan, sume ahli rumah lelaki. Bila nak ada geng ni?? hehehe....





Pragnent kali ni agak teruk sikit keadaan aku. Ada "morning sickness".... Muntah tiap pagi nak gosok gigi... Dalam hati " Baby girl ke ni??....hehehehe.... Kalau betul Alhamdulillah... Aku tak suka makan asam, tapi tiba-tiba nak makan...haish macam-macam daa.... Yang penting KURMA jangan tinggal. Makanan sunnah Nabi kita Nabi Muhammad S.A.W...



Pergi wat check up kat klinik biasa... Tapi kali ni aku ada "DARAH TINGGI"... Mak aii... Letihnya kena ulang alik ke klinik. Dalam seminggu ada kena datang selang sehari. Sebab misi cakap darah tinggi masa pragnent lebih bahaya. Boleh bawa "MAUT" ibu dan anak... Ajal Maut di tangan Tuhan.. Minta pada tuhan agar aku dan anak selamat... Boleh kena sawan. Dalam bahasa hospital "EKLAMPSIA". Pada ibu-ibu di luar sana jaga kesihatan ye...





Pragnent kali ni terasa beza. Badan kurang bermaya. Masa pragnent Amar dulu, aku lebih cergas. Sama la macam perangai anak-anak juga, suma berbeza-beza. Atas kita yang meng"handle"kannya...



Untuk supplement, aku try ambik "Salindah". Alhamdulillah ok sume. Kesihatan bertambah baik, mengidam pun tak ada. Itu bagusnya ubat ni, kurangkan perasaan nak pelik-pelik masa pragnent.. InsyaAllah...





Masa kandungan masuk 4 bulan, aku kena sakit pinggang.. Sakit sangat, x boleh gerak dan agak terseksa juga. Dugaan masa mengandung ni macam-macam. Tapi kali ni aku tak pernah rasa seperit ni... SubhanaAllah.. Nak tido pun susah.. Mana taknya, pusing kanan sakit, pusing kiri pun sakit. Kalau terlentang lagilah sakit. Aku kena tidor duduk... Mesti terpikir macam na yek tido duduk??? huhuhu.... Suami lah yang banyak tolong. Sampaikan nak makan pun dia ambilkan... Last sekali cari la orang pandai urut. Bila urut, kakak tu cakap baby aku dok kiri. Tak macam baby lain yang biasa dok tengah-tengah. Jadi kakak tu pun betulkan balik baby aku.. Kakak tu cakap, itu la punca aku sakit pinggang bagaio nak rak. Baby dah langgar tulang belakang aku... huhuhu...sakitnya Allah saja yang Tahu... DUGAAN... Hampir sebulan juga aku sakit...



Masuk 6 bulan, aku dah tak sabar nak scan...kih kih kih...Nak tau jantina anak... Kalau perempuan Alhamdulillah, klu lelaki pun Alhamdulillah... Tak kisah, sume anak umi juga, Umi sayang juga.... Tapi dalam hati masih mengharapkan keajaiban, nak perempuan....hehehe




Aku tak sabar sangat nak gi scan 3D. Sebelum tu aku tanya kawan-kawan yang pernah pergi scan 3D. Bila dengar sume citer kawan, lagi rasa EXCITED...kih kih kih. Pada hari tu, suami aku pergi Outstation... Aku tekad nak pergi scan juga hari tu... Aku pun minta izin suami nak pergi...Tak sabar nak tunggu... hehehe jangan marah ye abang.... Dalam pukul 10, aku pergi klinik W.Y.Co kat jalan Alor Akar. Aku pun register, dan tunggu penuh kesabaran. Sampai masa giliran aku, terus masuk bilik doktor. Sukanya nak tengok anak umi...



Bila scan, nampak jantina dia...PEREMPUAN!!! Nak nangis pun ada.... Syukur Alhamdulillah Allah telah mengabulkan doaku..... Umi nak dapat GENG!!!! hehehe.... Doktor cakap datang sebulan lagi, nanti nampak lagi clear....



Masuk 7 bulan, aku ajak suami pergi scan.... Yang kelakornya, baby malu la bila abah dia tengok...kih kih kih.... Masa aku gi sorang ari tu terang-terang baby tunjuk muka, time abah ada baby tutup muka dengan tangan... "I malula dengan abah....hehehe"



Masuk 8 bulan, kena minum air gula lagi...adoyai... Aku kena minum air gula 3 kali... Mak ai...banyaknya..... Mual betul rasa.... Misi cakap sebab aku ada sejarah baby besar, kena tambah sekali lagi minum air gula untuk detect kencing manis... Alhamdulillah tak ada....



24 Mei 2011, tarikh aku jangka bersalin. Disebabkan aku ada darah tinggi, aku kena "induced".. Erti kata lain, beranak cara paksa... Waaa.. aku nak semula jadi... Tapi, demi keselamatan anak Umi, Umi rela sayang... Pada tarikh tu, aku disuruh untuk pergi terus ke Hospital. Aku kena tahan wad... cek jalan dah buka 4cm... Duduk la aku kat wad tingkat 1 untuk menanti apa seterusnya doktor nak buat... Tiap 2 jam aku kena cek tekanan darah, cek jantung anak...



Terima kasih buat suami ku sayang kerana setia menunggu.... Tak lupa pada Mama Abah yang begitu ambik berat dan doa kalian... Air Bunga Siti Fatimah dan Air Zam Zam tak lupa aku bawak bersama...



25 Mei 2011, pukul 7 pagi, aku disuruh masuk ke bilik doktor untuk dimasukkan ubat. Ubat untuk meransang untuk bersalin... Sejam dua lepas tu, aku dah mula rasa sakit sikit-sikit, ada keluar darah... Dan rasa tak selesa sangat....


Tak lama lepas tu, dalam waktu tengah hari, sakit makin kuat... hingga waktu petang... Pukul 5:30 petang, aku diarah masuk bilik bersalin... Baju sepasang dan kain dibawa bersama... Doktor cek jalan baru 5cm... Doktor jangka aku bersalin dalam pukul 9 malam.. Lambat kali ni buka jalan, yelah mungkin tak sampai masa lagi....





Dalam bilik tu, aku kena masuk ubat lagi melalui tangan... Boleh tahan sakit...huhuhu



Allah kan ada bersama kita..... Allah tau setakat mana kemampuan kita.... Harap aku jadi orang yang sabar...





Datang sorang doktor lelaki muda, dia pecahkan air ketuban....



Datang sorang misi pulak, betulkan ubat tadi...Adoii!!! rupanya misi yang mula-mula pasang td tersalah cucuk kat tangan... Bukak balik pastu cucuk balik kat tempat lain..... Ya Allah sakitnya.... Harap pas ni takda orang lain dah dia tersalah cucuk ubat....



Sakit dah mula kuat dan makin kuat... Pukul 6 petang suami ku minta izin misi masuk teman aku... Kali ni memang terasa... Kali ni juga wat pertama kali aku menangis menahan kesakitan... Misi yang ada kat situ dengar dan cakap, "dik, tak baik nangis, sabar ye".. Jagalah kesihatan agar tak kena induced lagi...huhuhuhu. Suami aku selalu ingatkan aku agar istighfar... 1 jam lebih aku melalui keadaan tu... Alhamdulillah, tak putus-putus aku berzikir....





Pukul 7:30 waktu maghrib, suami minta untuk pergi Solat.. Dia sempat pesan supaya tunggu dia...





Lepas dia keluar, aku rasa nak meneran sangat... Ada juga aku meneran 2 kali sebelum misi buat preparation untuk sambut baby... (Jangan buat macam ni ye, bahaya takut baby jatuh, cepat-cepat bgtau doktor atau misi kat situ). Datang sorang misi tanya, "ada rasa nak meneran ke?". Aku jawab "Saya nak meneran sangat dah ni....." Kelam kabut misi and the geng wat preparation...





Pastu bila misi kata dah boleh, apa lagi aku... Cukup 2 kali, tepat jam 7:44 pm, SITI AISYAH pun selamat dilahirkan... tanpa sebarang kesulitan.... Alhamdulillah sume sudah selamat.... Lahirlah anak dara umi ke dunia ni... pada tarikh 25 Mei 2011.. Welcome to new World sayang...







Siti Aisyah Binti Zamzuri
25 Mei 2011 7:44pm Rabu HTAA Kuantan



Tapi sayang, abahnya tak sempat nak sambut... Ingatkan lambat lagi... Yang kelakornya, lepas solat nak masuk balik tengok aku, alih-alih misi tunjuk anak.... Nasib la abang...nak wat guana Siti Aisyah nak keluar masa tu....kih kih kih...



Ni Aisyah sekarang... 4 bulan sudah...

Gitulah cerita pengalaman yang amat berharga ni... Experience no 3?? Kih kih kih.... 4 tahun lagi saya cerita....







Babai....

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...