Saturday, April 7, 2012

Sayang MA....

As salam...

Bulan 2, 3 & 4 memang full dengan besday...hehehehe

kalau besday bulan yang sama boleh la sambut sekali....

Selamat hari lahir buat mama tercinta.... Aku masakkan pulut kuning untuk Insan yang paling berharga dan tersayang dalam hidup ku... Kakcik sentiasa doakan Ma dalam lindungan Allah, panjang umur & dimurahkan rezeki...

.
Kakcik sayang Ma... Kalau Ma tak marah, tegur, rotan, jadi apa la aku sekarang ni... Kerja pun mungkin tak sebaik sekarang..

Mama memang comel...hehehe

Syukur terhadap Ilahi atas kurniaan yang tak terhingga ni...

Bila teringatkan kisah dolu-dolu, memang kelakor rasa dalam hati ni... Semua benda yang aku minta kebanyakannya kena reject...hahaha Biasala, zaman remaja... Macam-macam la benda ngarut...

Ma aku ni memang tegas dan garang orangnya... Bebel memang dah jadi rutin harian bak kata orang masa zaman remaja dulu...hehehe Tapi sekarang bila tak dengar Mama bebel, rasa rindu sangat.... Aku ikut perangai abah, tak pandai bebel... Anak abah la katakan...hehehe (tak caya tanya suami ku) Ngan anak-anak aku sekarang pun kalau aku tak suka aku direct marah dan kalau kurang sabar sikit aku terus lepuk je....huahuahua.. Kalau lepuk cepat sikit respon...(petua tau...hahaha)

Dulu aku tak berapa rapat dengan Mama aku, kalau apa-apa sume mintak ngan abah sebab abah lembut dan tak banyak cakap masa tu... Sampai waktu nak belajar masak pun aku nak masak ngan abah... Bukan apa takut kena marah....hahaha (Abah aku pandai masak, sebab dia bekas polis hutan.. Biasa dah masak-masak ni masa training dalam hutan dulu...)

Bila terkenang sume tu, aku nak ucap Terima kasih buat Mama ku tercinta sebab jaga & ajar anak Mama yang terbaik... Mama adalah Mama yang TERBAIK buat diri aku... Tak lupa ku panjatkan Syukur ke hadrat ILAHI atas PERMATA yang KAU turunkan buat diriku sekeluarga....

Monday, April 2, 2012

Hari dah nak hujan...

As salam...

Petang ni , jenguk-jenguk kat tingkap opis, tengok awan tebal sangat dan gelapnya... Nampak gaya macam lebat je hujan.... Kuantan sekarang ni dah nak jadi macam KL je... Kerap hujan sebelah petang... Teringat zaman belajar dulu, aku belajar kat Shah Alam.. Petang-petang kerap je hujan... Jadi tak payah aku nak siram dah pokok kat umah pagi-pagi sebelum gi keje... hehehe satu kelebihan tu....

Apa pun kita kena bersyukur....Alhamdulillah atas kurniaan Ilahi ni... Nak dibandingkan negara lain, ada negara yang jarang-jarang je hujan, tanaman pun kering.. 





Gambar ni aku ambik sekitar kawasan kilang tempat aku keje.... Tengok awan bergerak dengan laju sekali....


Sempat lagi ambik video.... bukan apa, cuma kagum je dengan anugerah tak terhingga ni....


Jangan lupa baca doa hujan, semoga hujan yang turun membawa RAHMAT buat kita.... AMIN...

Thursday, March 29, 2012

Aisyah ada permainan baru...

As salam...

Aisyah dapat mainan baru....yeye...mmmm....

Alahai anak dara umi ni, umi beli mainan tak nak main pun, kotak ni jugak jadi pilihan... Petang tadi, ada barang yang aku redemm dengan Mead Johnson dah sampai... Kotak tu aku letak dah asing, mulanya abang nya lah yang ambik buat main... Agaknya dia tengok abang dia seronok sangat main, dia pun sama naik la ngan abang dia...




Caa main apa la tu ye..... (Nama manja Aisyah)



Main la Caa... Asalkan Caa hepi, umi pun hepi.... Nanti bila dah puas, nanti panggil la umi ye...hehehe Umi sayang Caa...

Tuesday, March 27, 2012

Aisyah dan lagu intro Upin & Ipin

As salam...

Budak-budak memang minat betul dengan Upin & Ipin... Termasukla anak-anak aku sendiri... jom tengok video anak dara ni yang excited sangat dengan kartun ni.... Itu baru dengar intro lagu nak mula....hahahaha

 Enjoy....

video

Saturday, March 24, 2012

Selamat Hari Lahir Sayang...

As salam...

Selamat Hari Lahir buat suami ku yang tercinta.. Doaku buatmu sayang...


Untuk pertama kalinya aku buat kek besday nya ... 


Inilah hasilnya.... Don't judge buy its cover...hehehe

Hari spesel ni, aku masakkan Nasi Arab, gulai daging & ayam rempah...

Buat suamiku, terima kasih atas segalanya... kerana dirimu adalah suamiku yang tersayang dan yang terbaik... Semoga rumah tangga yang dibina kekal hingga ke akhir hayat kita...

Friday, March 23, 2012

Aisyah, 10 bulan suda....

As salam....

Hari ni ada appointment dengan cik misi... Hari ni genap Aisyah 10 bulan... Anak dara umi sorang ni makin besar makin lincah.... Aisyah baru 7.3kg... "Mek Cah" ni memang kecik orangnya.... Anak dara sorang peneman nak berborak dengan Umi bila besar nanti...


 


Thursday, March 22, 2012

Alahai Muhammad Amar...

As salam.... 

Punya la payoh nak tido budak ni hari ni...Adoyai.... 

Tido la...Umi pun ngantuk dah tunggu awok ni....


Last-last....macam ni baru boleh tido....Ayoyo...pelik betul budak sorang ni...

Wednesday, March 7, 2012

Hepi Besday Aiman!!

As salam....

Besar dah anak bujang umi ni..... Tahun ni Aiman dah 7 tahun.... Umi ucapkan Selamat hari lahir buat Aiman... Umi doakan Aiman jadi anak yang baik & soleh....


(Besday Amar hari tu pakai baju Angry Bird... Kali ni Aiman pun sama... Sume dah terpengaruh dengan Angry Bird...hehehe)

Monday, March 5, 2012

Jom memancing...

As salam...

Oleh kerana cuti banyak sangat nak kena habiskan, aku dan suami plan ambik cuti hari jumaat semata nak gi memancing...hehehe

Planning nak pergi memancing udang... Aku memang gemar makan udang... Lagi-lagi lepas tengok rancangan dalam tv baru-baru ni yang datang memancing kat Kuantan...

Kami pergi memancing kat Sungai Belat dekat dengan Bukit Rangin... Tapi nasib rezeki kurang baik sebab cuaca baru lepas hujan jadi air sungai pun keruh... maka rezki untuk hari ni...



Muka hepi dapat pegi memancing....

Tengok muka cik abang semangat sungguh....

Teringat masa budak-budak dulu, ayah aku suka datang memancing udang kat sini... Kat sini memang femes dengan udang sepit biru... Kekadang ayah aku buat balik berkilo banyaknya.... Sedapnya la udang....

Kecur air liur bila tengok udang... Yang gambo kat atas ni aku makan masa pergi Thailand dulu...

Kena cari udang ni....hehehe

Tuesday, February 14, 2012

hepi besday Amar 3 tahun!!!

Assalamualaikum...

Rasa indah je pagi ni.... Umi tengok besar dah anak umi ni... Umur pun dah mencecah 3 tahun... Perangai pun macam-macam la selama 3 tahun ni... Apa pun umi sayang sangat Muhammad Amar.. Umi doakan anak-anak umi jadi anak-anak yang soleh & solehah...

Cerita pasal 'big baby' umi ni, dia ni minat sangat la kat 'Angry bird'... Jadi tema hari lahir ni pun banyak yang berunsur 'Angry bird' la jugaknya...


Tengok la budak Amar ni... Baju tidur pun gambor 'Angry bird'... Muka semangat nak potong kek besday...


Kek ni dia yang pilih sendiri... Sebabnya ada 'Angry bird'... Nasib baik kek sedap!! hehehe


Baju ni 'Jadu' dia yang bagi...  

Umi tak tau nak bagi apa sebenarnya... Kebetulan pergi pasaraya Hari-Hari ada beg ni, umi beli.... Wat isi baju nak gi umah jidah...

Selipar ni jidah bagi... Jidah dia cakap, tak boleh bawak dia pegi beli... Sume benda tak kena...hahaha Macam orang tua pilih barang je....
Abahnya??? Yang Amar pakai baju tido Angry Bird tu, Abah la yang beli....hehehe

Semoga anak-anak umi di bawah Rahmat Allah...Amin...

Wednesday, February 8, 2012

Jalan-jalan ke Kelate...

As salam....

Seronoknya dapat balik negeri kesayangan amba ni... Walaupun amba ni orang pahang, tapi disebabkan banyak darah kelantan mengalir dalam badan ni, amba rasa amba ni 'ore kelate'...hehehe

Ayah aku berasal dari kelantan, mak aku pun orang Besut.. Aku suka sangat negeri Kelantan ni... Salah satu nya, loghat diorang.. memang unik... Jangan tak tau aku pun boleh 'kecek kelate'...

Umah tinggalan arwah tok nenek aku sekarang ni, adik ayah aku yang menetap kat situ, Kampung Jeram Perdah... Umah kampung tu dekat je dengan Sungai Golok, seberang Thailand... Sapa-sapa rasa nak gi "oversea", meh la datang kampung aku ni... hari-hari pun boleh gi "oversea"...hahaha Tambang pun murah, RM0.60 je...

Aku sekeluarga & mak ayah aku pun ikut sama... Asalnya ada kenduri khawin sepupu.. Alang-alang tu boleh gi jalan-jalan bawak anak-anak.... Pagi Sabtu (4 hb 2), kami bertolak.. Pukul 2:30pm baru sampai...
Anak-anak teruna aku memang pantang jumpa sungai.. Lagi la umah tepi sungai... Sampai-sampai, benda pertama yang dia orang nak terjah...sungai ler... Like father like son...kikiki

Seronok sangat budak-budak ni... Pagi-pagi lepas makan, terus pegi sungai... Selamat memancing wahai anak-anak & abahnya....

Untuk kaum ibu macam aku ni, pergi shopping ler...hahaha... Diorang gi mancing, aku ngan mak & mak sedara pergi ke Rantau Panjang....

Kat sini memang banyak pilihan... Orang yang datang memang terkira ramainya.. Sesiapa nak datang shopping sini kena la datang awal sikit, klu tak memang payah nak dapat parking.. Pukul 9 pagi tu dah ok nak datang.. Kedai pun bayak dah buka...

Aku suka shopping makanan je sebenarnya....hehehe Macam-macam ada.... Peberet aku, "butir tere"... Lain kata kacang gajus...hahaha

Hari Isnin pagi, kami bertolak ke Kota Bharu.. Lama sangat dah nak pergi, ni baru ada peluang... Memang dah planning nak pergi... Tak jauh rupanya dari kampung... Jalan hala pergi tu, ada la jem sikit bandar Kota Bharu...
Dah sampai pun hotel... Posing dulu ngan Abang Ultra...


Apa yang Muhammad Amar buat tu??? 
Penat sangat rasa badan ni... Check in je hotel, berehat sampai petang.... Petang tu turun juga ke bawah nak minum petang... Rupa-rupanya ada pasar malam.... Cuci-cuci mata sikit...

Malam tu lepas solat, kami keluar semula "Jalan-jalan cari makan" di Wakaf Che Yeh... Dapat la budak-budak baju tido dan selipar sepasang sorang di pasar malam Wakaf Che Yeh... Wat kenangan..

Suasana pagi di jalan Kota Bharu... Lengang je...

Pagi esoknya, aku dan mak aku pergi ke Pasar Siti Khadijah... Cari sarapan....

Makanan kat sini memang meriah... Murah, sedap... Syoknya memilih... Macam-macam... Kan best kalau Kuantan macam ni...hehehe..
Aku tengok memang syok.... Cakap je nak makan apa, InsyaAllah ada....

Lepas makan pagi, kami pun bertolak balik ke Kuantan.... Hala balik tu, singgah sekejap umah mak mertua di Terengganu... Rezeki makan tengah hari....
Ecah pun dah kepenatan... Tido lama juga dalam perjalanan tu....
Sume muka dah kepenatan... Yelah, esok nak sekolah pulak kan....
Apa pun, driver tetap macho...hehehe

Wassalam...

Wednesday, January 25, 2012

Luahan isi hati seorang suami...



Saya petik:
.by Ustaz Nasir on Thursday, January 5, 2012 at 4:01pm.LUAHAN HATI SEORANG SUAMI yang saya terserempak kat Facebook...yang membuatkan saya secara tiba2 mahu menangis..

ISTERI YANG TERBAIK....
SETIAP SUAMI MESTI BACA !!!!!!!!!!!!
Assalamualaikum….

Kehadapan ustaz yg saya hormati…saya tidak tahu..di mana ingin saya mulakan bicara ini… tetapi saya mesti menceritakn kisah ini pada ustaz supaya hati saya tenang dan mungkin dapat meredakan rasa berdosa saya selama ini…ustaz mungkin tidak kenal saya namun saya mengenali ustaz..tak mengapalah kalau ustaz tak kenal saya pun….

Ustaz saya merupakan seorang lelaki yang mempunyai memori kehidupan lampau yg cukup menyedihkan.harap ustaz tidak bosan mendengarnya..

Saya merupakan seorang suami kepada seorang isteri yg amat baik dan setia.namun ustaz..,saya tidak pernah menghargai kasih dan sayangnya yang dicurahkan kepada saya kerana pada waktu itu mata hati saya terlalu buta untuk membezakan yang mana kaca dan permata.

Ustaz saya telah berkahwin dengan seorang wanita yang pada asalnya tidak saya cintai.dia seorang yang sederhana pada segi paras rupanya.,seorang yang tidak pandai bergaya.,tetapi kuat pegangan agamanya..,bertudung labuh,bersopan santun..,baik budi bahasanya.,Untuk pengetahuan ustaz perkahwinan kami ini segala-galanya diaturkan oleh keluarga dalam keadaan saya masih belum bersedia.

Ustaz terus terang saya katakan yang saya sudahpun mempunyai teman wanita yg jauh lebih cantik daripada isteri saya dan kami amat menyintai antara satu sama lain..cumanya saya akui teman wanita saya ini agak sosial sedikit dan tidak menutup aurat.Ustaz, selepas berkahwin dengan isteri saya itu jiwa saya menjadi kacau dan keliru.saya amat marah kepada isteri saya.kerana pada anggapan saya kerana dialah saya tidak dapat bersama kekasih saya yg amat saya cintai itu.

Ustaz sepanjang kehidupan kami.,saya selalu sahaja mencari jalan untuk menyakitkan hatinya.dengan harapan kami akan bercerai setelah dia tak tahan dengan kerenah saya.,namun rupanya ustaz…isteri saya ini adalah wanita yang penyabar.pernah saya tidak balik ke rumah..dengan tujuan isteri saya akan membenci saya.tetapi selama mana lambat sekalipun saya balik.,dia akan tunggu saya dan bila saya masuk ke dalam rumah.dia menyambutnya dengan mesra dan bertanya:“Abang dah makan…? Nak saya panaskan lauk dan hidangkan makanan?”

Ustaz…pernah suatu hari saya menampar mukanya.apabila dia bertanya pada saya…”Abang dah solat?...abang tak pernah solat ke? Paannggg..!!satu tamparan kuat saya berikan di pipinya.perasaan geram.,marah., dan rasa terhina bercampur ego yg menggila…Bengkak pipinya., dia menangis terisak-isak.saya ingatkan mungkin dia akan membenci saya..tetapi rupa-rupanya…..dia bersabar dan melayan saya sebagai suaminya.

Ustaz pernah suatu hari.,dia ingin bermanja dengan saya,membawa sepinggan nasi goreng yang digoreng untuk saya.pada masa itu saya sedang berbual mesra dengan kekasih saya di dalam handphone..ketika dia ingin menyuapkan nasi kemulut saya,saya tolak pinggan sehingga jatuh berkecai bersama nasi goreng yang digoreng khas untuk saya., dengan linangan air mata dia mengutip setiap butiran nasi goreng yang berhamburan ke lantai…

Ustaz saya bertambah lupa daratan…saya habiskan masa berhibur dan berlibur dengan kawan-kawan di luar dengan harapan isteri saya akan lebih sakit hati dan meninggalkan saya rupanya dia tetap tabah dan bersabar..pernah juga saya menendang badannya kerana dia menasihati saya supaya tidak mencari hiburan dengan jalan yang dimurkai Allah.

Ustaz….pernah suatu ketika apabila keluarganya datang bertanyakan khabar dia kata dia amat bahagia bersama saya…tapi sebenarnya hanya saya yang tahu dia berbohong.

Ustaz suatu hari saya telah diberikan balasan oleh Allah.dan saya kira itu adalah balasan apabila saya terlibat dengan kemalangan…tulang paha saya patah dan dan sememangnya saya tidak berdaya utk bangun.hampir lima bulan saya terbaring tidak berdaya..,ketika itulah isteri saya menjaga saya dengan setia sekali.berak kencing saya dia tadahkan dia basuhkan tanpa ada rungutan atau perasaan genyi mahupun geli.

Dialah yang memandikan saya…menggosok badan saya dan memakaikan pakaian utk saya..bila saya mengerang sakit kerana kaki yang bengkak di tengah malam berdenyut-denyut sakitnya dialah yang bangun dalam keadaan mengantuk dan terhoyong hayang kerana tidak cukup tidur..dia datang kepada saya dan menyapukan ubat krim dan memberi saya ubat penahan sakit sehingga saya rasa lega dan tertidur..tetapi isteri saya tidak tidur hingga ke pagi.., risau saya mengerang kesakitan lagi.

Ustaz isteri sayalah yang menyuapkan saya makan., dia sendiri tidak akan makan melainkan setelah saya kenyang.dia akan membuatkan makanan dan minuman mengikut kehendak dan selera saya. Bila saya kenangkan kembali.,sewaktu saya terlantar sakit tiada siapa pun dari teman-teman yang setia berjoli dengan saya dahulu datang menghulurkan bantuan apatah lagi melawat.kekasih saya..lagi lah..apabila dapat tahu saya kemalangan dan tidak boleh bangun dia tidak mahu lagi menghubungi saya malah meminta hubungan kami diputuskan..kononnya saya suami orang..huhu..

Sekarang baru dia kata saya suami orang.dulu.,dialah yang menghasut dan memberikan harapan pada saya untuk membenci isteri saya..ketika itu barulah saya sedar betapa besarnya kesilapan dan dosa yang telah saya lakukan.Ustaz…..saya…kasar..kejam dan zalim kepada isteri yg menyayangi saya.besarnya dosa saya.,amat menyesal rasanya.

Ustaz….ketika saya boleh berjalan sedikit demi sedikit dan saya beransur pulih.,isteri saya jatuh sakit.badannya menjadi kurus kering.,tiada selera makan..,terbaring..tak bermaya..kata doktor yang merawatnya isteri saya jadi begitu kerana terlalu letih dan susah hati….hati saya menjadi sebak kerana saya tahu sayalah puncanya.

Ustaz kesihatan isteri saya makin teruk..mukanya makin pucat…tetapi dia tetap senyum.saya menangis sepuas-puasnya memohon ampun dan maaf di atas kejahatan yg pernah saya lakukan terhadapnya.dia hanya tenang dan menjawab dia telah lama maafkan saya….”Abang saya dah lama maafkan abang…saya sayangkan abang”.berderai airmata saya hancur hati saya.,pilu bercampur sebak yang amat sangat diikuti dengan perasaan menyesal.

Ustaz selepas itu isteri saya di masukkan ke dalam wad kecemasan.,saya menjaganya setiap hari.saya belai rambutnya saya kucup dahinya…sambil airmata ini tidak berhenti—henti mengalir.

”Jangan menangis bang….bukan salah abang…..mungkin saya ni yang tidak pandai mengambil hati abang…” Berdentum….seolah-olah hati saya disambar halilintar…saya menangis lagi sehingga keluarga yang datang melawat terpaksa menenangkan saya..malah ada yang memuji saya kerana beranggapan saya suami yang amat menyayangi isteri…ternyata pujian itu bagaikan sumpahan utk saya.

Ustaz…..isteri saya ada berkata.,dia meminta maaf kerana tidak dapat melahirkan zuriat untuk saya kerana masanya utk menghadap ilahi semakin hampir.saya meraung..merayu kepadanya agar tidak meninggalkan saya.tapi katanya.,setiap yang hidup pasti akan mati dan dia meminta saya menjaga diri baik-baik kerana dia tidak boleh lagi menjaga saya.ustaz..saya menangis …sehingga saya menjadi lemah apabila dia mengucapkan kata kata terakhir itu.
Ustaz…tepat jam 3.00 ptg setelah dua minggu berada di hospital…isteri saya telah pergi meninggalkan saya selama-lamanya..dengan bebanan dosa dan jutaan kesalan yang menerjah hati ini saya meraung semahu-mahunya….menyesal di atas kekasaran yg pernah saya lakukan.

Ustaz,jiwa saya tak tenteram…apakah Allah akan mengampunkan dosa saya ini...? apakah kekasaran dan kejahatan serta layanan buruk saya kepada isteri akan diampunkan Allah….tolonglah ustaz saya amat menderita…..jiwa saya terseksa…..

Mungkin ini hukuman yang patut saya terima.Masih terngiang di telinga saya pesanan akhir isteri saya..”abang…jagalah diri baik-baik….jangan lupa tunaikan solat..,berbuat baik..,takutlah kepada Allah….dan jika bertemu dengan insan bernama isteri….jangan berkasar dengannya sayangilah dirinya.”

Ustaz sebelum isteri saya menghembuskan nafas terakhir…dia ada meninggalkan satu nota dan sebuah lagu untuk saya dengar dan hayati.lagu itu adalah harapan yang dia impikan dari saya tetapi tidak sempat dia nikmati..kasih sayang yang terkandung dalam lagu itu dia harapkan dari saya….

Di dalam nota itu dia menulis “Abang..dengarlah lagu ini dan ingatlah saya selalu…Dahulu...saya senantiasa menanti abang pulang ke rumah…Saya teringin sangat nak makan bersama abang…..mendengar cerita abang….menyambut abang pulang dari kerja….bergurau dan bermanja dengan abang…..memeluk abang ketika tidur…..tetapi semuanya mungkin tidak sempat bagi saya…jaga diri…sayang abang….selamanya."

Ustaz..saya harap ustaz tak marah saya meluahkan perasaan begini panjang pada ustaz….kerana inilah pesan isteri saya sekiranya saya merasa terlalu sedih…ceritakanlah pada ustaz dia tahulah apa nak buat utk tenangkan abang…

Ustaz….saya harap cerita saya ini dijadikan teladan bagi mereka yg bergelar suami….sayangilah isteri anda….selama mana anda berpeluang utk berbuat begitu…janganlah terjerumus dengan kesilapan yg saya lakukan…pasti anda akan menyesal tak sudah….

Terima kasih ustaz….doakan saya…….
**********************************************************************************
Sedih dan sebak bila baca luahan perasaan hamba Allah ini….memang saya banyak beri ceramah motivasi dan mendengar banyak masalah masyarakat yg dihantar pada saya dan inilah yang paling sedih.yg pernah saya baca… tambahan pula lagu yg telah ditujukan isterinya itu bila dengar bertambah sebak…..dengarkanlah senikatanya…….tapi tak boleh upload lagu tu dibawah copyright..


P/s dr ustaz: kita cuma akan menghargai sesuatu bila kita dah kehilangannya..hargailah ia sementara masih ada....

Semoga roh isterinya ditempatkan dalam kalangan orang yang beriman, sungguh berbahagia penduduk langit menyambut kehadiran isteri solehah sepertinya..Semoga si suami itu mendapat ketenangan sakinah yang ia cari selepas ini..amiin ya Rabbi.. :)

AMBIL IKTIBAR, SAYANGI ISTERI2 ANDA...

Friday, January 20, 2012

Indahnya ciptaan Ilahi...

As salam...
Malam sebelum tu hujan lebat sangat sampai pagi... Esok pagi nak pergi keje, ada PELANGI....

SubhanaAllah.... Indahnya ciptaan Ilahi ni... Aku amat kagumi ciptaan Allah ni... Terasa kerdil sangat diri ni di bumi Allah...




Aku ambik gambar ni di sekitar gebeng.... Aku doakan gebeng terus di sinari dengan keindahan serbegini.... Tempat nak cari rezeki... Aku harap sangat kilang LYNAS dapat di STOPkan....

STOP LYNAS!!!!

Monday, January 9, 2012

Aisyah pakai tudung..

As salam...

Suka sangat umi tengok anak umi pakai tudung..... Nanti bila besar pakai tudung labuh ye.... Aisyah tak buang pun tudung....hehehe bagus Aisyah...

Tak sabar umi nak tunggu Aisyah besar... Nak belikan tudung untuk Aisyah...



Umi doakan Aisyah jadi anak yang solehah...Amin....

Ini semua UJIAN....

 As salam...

Aku redha atas UJIAN yang menimpa aku & suami... Aku rasa ujian kali ni memang agak berat, tapi InsyaAllah aku akan lalui dengan sabar & tabah...

Setiap ujian ada hikmahnya... Di kala ujian melanda aku rasa diri aku semakin hampir dengan Allah... Allah sentiasa memberi yang terbaik buat diriku... Sesekali ku di uji... Bersabarlah wahai hati, jangan di ikutkan nafsu amarahmu...(Pesan buat diriku...)

Di kala kita di uji, Allah ingin melihat sekuat mana hati hambanya... Dengan ujian ini, aku harap iman aku makin menebal & sentiasa mengingati Allah....


Dalam sedih, ku juga amat berterima kasih sangat pada Allah atas kurniaan Mu yang aku sedari... Iaitu suami yang amat ku kasihi adalah seorang yang penyabar... Moga Allah panjangkan jodoh kita hingga ke akhir hayat...

Tak lupa pada anak-anak umi yang baik hati....


Petik dari satu artikel, serba sedikit menguatkan hatiku...

Bukankah,Allah telah berkata dengan jelas di dalam Al-Quran yang Allah tidak akan sekali-kali menguji hambaNya diluar kemampuan hambaNya. Allah tahu kita kuat dalam menghadapi ujianNya jadi Allah berikan ujian itu ke atas diri kita. Di sini kita dapat lihat betapa sayang dan kasihnya Allah kepada kita sebagai hambaNya.



Allah menguji seseorang bukan kerana Allah benci kepada kita tetapi percayalah yang Allah sangat kasih kepada kita. Cuma kita sebagai hambaNya tidak pernah hendak bersabar dalam menghadapi ujianNya. Pasti Allah telah aturkan yang terbaik buat kita kerana setiap yang berlaku ada hikmahnya.


"Alihkan pandangan matamu ke arah LAUT, airnya cantik membiru dan penuh dengan ketenangan. Tetapi hanya Allah sahaja yang mengetahui rahsia di dalamnya. Begitu juga dengan kehidupan manusia, riang dan ketawa tetapi hanya Allah yang mengetahui rahsia kehidupannya. Jika rasa kecewa, alihkan pandanganmu ke arah SUNGAI, airnya tetap mengalir biarpun berjuta batu yang menghalangnya. Dan jika rasa sedih,alihkan pandanganmu ke arah LANGIT, sedarlah dan sentiasa ingatlah bahawa Allah sentiasa bersamamu."
 
Semoga Allah melindungi keluarga kita... Amin Ya Rabbana Al-Amin.....

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...