Wednesday, February 8, 2012

Jalan-jalan ke Kelate...

As salam....

Seronoknya dapat balik negeri kesayangan amba ni... Walaupun amba ni orang pahang, tapi disebabkan banyak darah kelantan mengalir dalam badan ni, amba rasa amba ni 'ore kelate'...hehehe

Ayah aku berasal dari kelantan, mak aku pun orang Besut.. Aku suka sangat negeri Kelantan ni... Salah satu nya, loghat diorang.. memang unik... Jangan tak tau aku pun boleh 'kecek kelate'...

Umah tinggalan arwah tok nenek aku sekarang ni, adik ayah aku yang menetap kat situ, Kampung Jeram Perdah... Umah kampung tu dekat je dengan Sungai Golok, seberang Thailand... Sapa-sapa rasa nak gi "oversea", meh la datang kampung aku ni... hari-hari pun boleh gi "oversea"...hahaha Tambang pun murah, RM0.60 je...

Aku sekeluarga & mak ayah aku pun ikut sama... Asalnya ada kenduri khawin sepupu.. Alang-alang tu boleh gi jalan-jalan bawak anak-anak.... Pagi Sabtu (4 hb 2), kami bertolak.. Pukul 2:30pm baru sampai...
Anak-anak teruna aku memang pantang jumpa sungai.. Lagi la umah tepi sungai... Sampai-sampai, benda pertama yang dia orang nak terjah...sungai ler... Like father like son...kikiki

Seronok sangat budak-budak ni... Pagi-pagi lepas makan, terus pegi sungai... Selamat memancing wahai anak-anak & abahnya....

Untuk kaum ibu macam aku ni, pergi shopping ler...hahaha... Diorang gi mancing, aku ngan mak & mak sedara pergi ke Rantau Panjang....

Kat sini memang banyak pilihan... Orang yang datang memang terkira ramainya.. Sesiapa nak datang shopping sini kena la datang awal sikit, klu tak memang payah nak dapat parking.. Pukul 9 pagi tu dah ok nak datang.. Kedai pun bayak dah buka...

Aku suka shopping makanan je sebenarnya....hehehe Macam-macam ada.... Peberet aku, "butir tere"... Lain kata kacang gajus...hahaha

Hari Isnin pagi, kami bertolak ke Kota Bharu.. Lama sangat dah nak pergi, ni baru ada peluang... Memang dah planning nak pergi... Tak jauh rupanya dari kampung... Jalan hala pergi tu, ada la jem sikit bandar Kota Bharu...
Dah sampai pun hotel... Posing dulu ngan Abang Ultra...


Apa yang Muhammad Amar buat tu??? 
Penat sangat rasa badan ni... Check in je hotel, berehat sampai petang.... Petang tu turun juga ke bawah nak minum petang... Rupa-rupanya ada pasar malam.... Cuci-cuci mata sikit...

Malam tu lepas solat, kami keluar semula "Jalan-jalan cari makan" di Wakaf Che Yeh... Dapat la budak-budak baju tido dan selipar sepasang sorang di pasar malam Wakaf Che Yeh... Wat kenangan..

Suasana pagi di jalan Kota Bharu... Lengang je...

Pagi esoknya, aku dan mak aku pergi ke Pasar Siti Khadijah... Cari sarapan....

Makanan kat sini memang meriah... Murah, sedap... Syoknya memilih... Macam-macam... Kan best kalau Kuantan macam ni...hehehe..
Aku tengok memang syok.... Cakap je nak makan apa, InsyaAllah ada....

Lepas makan pagi, kami pun bertolak balik ke Kuantan.... Hala balik tu, singgah sekejap umah mak mertua di Terengganu... Rezeki makan tengah hari....
Ecah pun dah kepenatan... Tido lama juga dalam perjalanan tu....
Sume muka dah kepenatan... Yelah, esok nak sekolah pulak kan....
Apa pun, driver tetap macho...hehehe

Wassalam...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...