Monday, October 3, 2011

"Nasib baik"

Salam...

Pagi tadi aku dengar radio... DJ radio tersebut lebat membincangkan topik yang mereka adakan untuk membolehkan para pendengar setia radio menelefon untuk bercerita... Tapi dalam mereka berceloteh, aku "tersedar" dengan perkataan "NASIB BAIK" atau pun dalam kata lain "MUJUR"....

Cuba tengok ayat ni "Nasib baik aku tak bawak kereta tadi, kalau tak mesti aku yang mati dalam kemalangan tu".

Cuba kita renungkan ayat di atas. Pernah tak kita tanya pada diri kita, siapa sebenar yang menggerakkan hati kita untuk tidak membawa kereta?? Siapa yang tentukan ajal maut seseorang??? Pernah tak fikir sume ni.....

Tapi kalau dah ajal kita, waktu kita tidur pun kita boleh mati. Tak perlu nak terbabit dalam kemalangan tadi.

Bagi aku tak ada istilah "Nasib baik" dalam kehidupan kita sebagai hamba Allah...
Sume itu adalah takdir Allah. Sebab itulah kita perlu beriman kepada Qada & Qadar Allah. Apapun kita, Allah yang menentukan. Kan bagus kalau kita ucapkan "Alhamdulillah, syukur pada Allah kerana memanjangkan umur aku dan tidak terbabit dalam kemalangan tadi".

Sekelumit mana pun terjadi pada kita, ia akan mendekatkan diri kita pada Allah.. Kerana Dia yang lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hambanya.

Buat peringatan untuk diriku dan sahabat, tiada istilah "nasib baik" lagi dalam diri kita. Renung-renungkan...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...