Thursday, September 22, 2011

Cerita masak lagi...

Salam....






Hai...nak citer pasal masak lagi...hehehe Seronok masak ni. Lebih-lebih lagi bila kita masak, orang makan banyak dan sungguh selera.... Time cuti-cuti la aku suka masak. Bukan pandai sangat pun, tapi buat mana yang boleh je la...




Bila tengok ahli keluarga makan bersungguh, rasa puas dan seronok... Rasa sedap kot...kui kui kui... Rasa biasa je lah.....hahaha




Tapi aku tak boleh lawan kesedapan masakan My Mother... Perghhh...hingga menjilat jari. Mak aku dulu ambik tempahan macam-macam dulu. Aku ingat lagi masa sekolah, mak aku masak berkilo-kilo banyaknya. Tempahan banyak dari hospital dan sekolah biasanya. Biasa orang tempah nasi dagang, nasi tomato, kuih karipap, roti jala, dan macam-macam lagi la. Sekarang, aku tengok abang aku yang sulong yang mewarisi bakat masak mak aku... Dia pandai wat nasi dagang tau!!! Aku bila lah nak pandai...InsyaAllah, nnti nak cuba buat nasi dagang... Tunggu....ngeh ngeh ngeh




Orang tua dulu cakap, nak ambik hati suami kena pandai masak... Ye ke?? For my Laling, InsyaAllah, sayang cuba yang terbaik...




Untuk rapatkan hubungan ibu & anak, suami & isteri, air tangan seorang ibu atau isteri itu amat penting dan ianya ubat yang paling mujarab. Dengan air tangan tu lah turunnya kasih sayang ke dalam hati-hati mereka sebab ibu atau isteri masak dengan penuh kasih sayang untuk diberi makan kepada insan tersayang dalam hatinya... Aku tengok contoh yang terbaik depan mata aku sekarang adalah emak aku. Dari aku kecik sampai dewasa, jarang sekali aku makan makanan orang lain buatkan. Sampai aku kerja pun, mak aku masih bangun pagi untuk buatkan sarapan untuk aku. Sekarang, bila dah ada anak & suami, baru tahu erti nilai sume tu. Sungguh besar makna dalam hidup aku sekarang. I love u Mama.... May Allah Bless U.....




Bila cuti, masa tu lah nak masak yang sedap-sedap... Sebab masa waktu kerja, aku masak simple je. Nak kejar masa, banyak lagi kerja umah yang lain. Asyik-asyik sup sayur, sayur lemak + ikan/ayam goreng....hahahaha naik jemu agaknya anak-anak aku.... Takpalah, makan je la, sebab kita hamba Allah yang bertuah yang masih dapat makan sume tu. Yang penting syukur dapat makan lagi. Dibandingkan dengan orang Somalia...sungguh menyayat hati....




Alhamdulillah, anak-anak semakin mengerti apa itu erti syukur. Kalau dulu ada juga yang merungut, tapi sekarang dah kurang...




Mari la tengok hasil masakan aku, kalau terliur maaf la ye...hehehe





ikan siakap masak 3 rasa



Mee udang



(wat masa buka puasa hari tu, abah aku suka sangat...hehehe)



Nasi tomato






Kari dal daging



(makan dengan nasi tomato)



Nasi mentega


(yang special, ayam & udang bakar dengan madu)



Nasi ayam Madu




Akhir kata, mari la kita rajin-rajin masak....hehehe


Babai.....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...